למה דיאטות נכשלות ואיך קצב חילוף החומרים קשור?

  • תחושת רעב מוגברת וירידה מזויפת במשקל-כשעושים דיאטה מאגר הפחמימות בגופנו הקרוי גליקוגן מתרוקן באופן הדרגתי, מה שיוצר תחושת רעב ועייפות.
    בנוסף, כשמאגר הפחמימות קטן, פחות מים מגיעים אל השריר, זה אכן יוביל לירידה במשקל אבל זו לא תהיה ירידה במשקל שתישמר לאורך זמן כי לא הקטנו את מסת השומן בגוף, אלא רק הקטנו את כמות הנוזלים וברגע שנחזור לאכול בצורה נורמלית המשקל יעלה.
    ירידה נכונה במשקל מחייבת אימוץ הרגלי אכילה נכונים ושמירה על אורח חיים בריא, אשר לרוב ניתנים במסגרת ייעוץ תזונתי מקצועי שלי.
  • הגוף מייצר סוכר מחומצות אמינו - בדיאטה, כשרמות הסוכר בדם יורדות, הגוף ישתמש במאגר הפחמימות הקרוי גליקוגן. כשרמות הגליקוגן פוחתות או נגמרות, הגוף מייצר סוכר מחומצות אמינו המגיעות מהעצמות ומהשרירים, דבר הגורם לפירוק מסת שריר. ככל שמסת השריר תהיה קטנה יותר, קצב חילוף החומרים יהיה איטי יותר. למידע מקיף על תזונת ספורט עברו לעמוד הבא >>

ייעוץ תזונתי להגברת המטבוליזם

מסקנה:

בזמן דיאטה הגוף לא מפרק שומן אלא מפרק נוזלים ושרירים ומחליש את קצב חילוף החומרים. הגוף זקוק למזון מתאים המאיץ את קצב חילוף החומרים כדי לפרק שומן . לפי מחקרים בתחום הדיאטה, קצב חילוף החומרים נחלש ולכן אנשים מרזים ועולים בחזרה. תהליך הרזיה נכון זהו תהליך שמאיץ ומעלה את קצב חילוף החומרים וגורם לשריפת שומן ע"י מזון המותאם אישית.

רוב הדיאטות נכשלות כי אנחנו נוטים להרעיב את עצמנו ולאכול כמה שפחות קלוריות. בעצם, אנחנו מפחיתים את כמות המזון הנדרשת להפעלת קצב חילוף החומרים במנוחה. הגוף חש בסכנה ומפעיל את מערכת האזעקה הפנימית שלו המגנה עליו מרעב ומאיטה את קצב חילוף החומרים. כתוצאה מכך, הגוף נכנס למצב הרעבה, מה שגורם לכם להתחיל לאכול בלי הפסקה עד שתפסיקו את הדיאטה, תתייאשו ותעלו בחזרה.

איך קצב ספיגת המזונות משפיע על המשקל?

רכיבי המזון שאנו אוכלים (פחמימות, שומנים,חלבונים,סיבים תזונתיים) נספגים בגוף בקצב שונה ומתורגמים לאיתותים מטבוליים שונים המשפיעים על המשקל שלנו.

אנחנו לא יכולים לראות, לטעום, לגעת או להריח את חילוף החומרים שלנו, אך יש לו השפעה משמעותית על שריפת המזון והשומן בגופנו. לכן, לא מומלץ לספור קלוריות אלא להזין את הגוף במזון מתאים השומר או מעלה את קצב חילוף החומרים.
למשל, מזון המכיל סוכר נכנס במהירות למחזור הדם שלנו והקלוריות המיותרות שאנו זקוקים להם באותו רגע מאוחסנות בתאי הגוף בצורת שומן, דבר הגורם להשמנה.

כאשר אנו אוכלים סוכרים מכל סוג שהוא, הלבלב שלנו מפריש אינסולין - הורמון הממלא תפקיד מרכזי בתהליך חילוף החומרים. תפקידו של האינסולין הוא להכניס את הסוכר לתאי הגוף ולהפוך אותו לאנרגיה. כאשר התזונה שלנו עשירה בפחמימות מעובדות וסוכרים שנספגים מהר במחזור הדם, רמות האינסולין בדמנו עולות. במשך הזמן אנו עלולים לפתח התנגדות להשפעות האינסולין וכתוצאה מכך להזדקק ליותר ויותר ממנו כדי להוריד את רמות הסוכר הגבוהות. להתנגדות לאינסולין יש השפעה ישירה על התיאבון שלנו ועל הבריאות שלנו.
כל פעם שאנו אוכלים סוכרים, רמות האינסולין עולות והתוצאה הבלתי נמנעת היא השתוקקות נוספת לסוכרים. כך אנחנו נכנסים למעגל קסמים שחוזר על עצמו שוב ושוב.

בינתיים, הסוכרים העודפים נאגרים בגופנו בצורת שומן, דבר הגורם להאטה בחילוף החומרים שלנו ולהגברת הסיכון להשמנה, למחלות לב ולסרטן.
לעומת זאת, מזון שנכנס באיטיות למחזור הדם שלנו, כמו למשל כשאוכלים קטניות או דגנים מלאים , הסוכר ייספג בהדרגה, מה שמאפשר לגופנו לנצל את המזון ולשרוף אותו ופחות להפוך אותו לשומן.

מסקנה:

מזון שנכנס במהירות למחזור הדם שלנו גורם להשמנה ומזון שנכנס באיטיות למחזור הדם שלנו מסייע להורדה במשקל.

ישנם גורמים המשפיעים על קצב חילוף החומרים וקובעים אם יהיה איטי או מהיר והם:

  • תזונה
  • פעילות גופנית
  • מסת שריר- ככל שמסת השריר גדולה יותר קצב חילוף החומרים יהיה מהיר יותר
  • בלוטת התריס
  • סוכרת
  • דיאטה
  • מחלות כרוניות/גנטיות

כפי שאתם רואים עזרתי להרבה אנשים לרזות ואשמח לעזור גם לכם.

איך גורמים לקצב חילוף החומרים להיות מהיר?

  • תזונה מאוזנת שבה אין עודף או חוסר באבות מזון (פחמימות,חלבונים,שומנים,סיבים) .
  • אכילת מזונות מלאים ולא מעובדים.
  • לא מגיעים למצב של הרעבה ואוכלים ארוחות מסודרות וקטנות במשך היום.
  • הימנעות מדיאטות כסאח או צום .
  • שתיית מים.
  • שינה מאוזנת - שינה של פחות מ-7 שעות בלילה מחלישה את קצב חילוף החומרים.
  • פעילות גופנית הכוללת שילוב של אימון כוח ואימון אירובי.

אימון כוח כמו למשל אימון משקולות מעלה את מסת השריר וכך גם מעלה את קצב חילוף החומרים.
ואימון אירובי כמו-הליכה/ריצה /אופניים של מעל 20 דקות מעודד את שריפת השומן.

למה להרעיב את עצמנו לא באמת עובד?

אם תאכלו פחות ותבצעו פעילות גופנית מואצת - תחוו תסמונת רעב.
דיאטה גורמת לגוף להיכנס למצב של רעב , כתוצאה מכך מערכת חילוף החומרים נכנסת למגננה וגורמת לגוף לאגור שומן במקום לשרוף אותו.
הרבה מטופלים אומרים לי שהם לא אוכלים הרבה ולא יורדים במשקל.
זה בעיקר נובע מכך שהם לא אוכלים מספיק ומביאים את הגוף שלהם למצב הרעבה המחליש את קצב חילוף החומרים.
מאד חשוב לא להגיע לרעב קיצוני ולאכול ארוחות מסודרות, כדי לא להחליש את מערכת חילוף החומרים.

דוגמה למה קורה כשאתם מרעיבים את עצמכם או מגיעים לרעב קיצוני:
כשאתם מגיעים לרעב קיצוני, פיתוי כמו קרואסון/בורקס חם וריחני העומד לנגד עיניכם ינצח את כוח הרצון שלכם באותו רגע ויגרום לכם להתפתות.
אחד העקרונות החשובים לירידה במשקל וקצב חילוף חומרים מהיר הוא לעולם לא להרעיב את עצמכם או להגיע לרעב קיצוני.
במקום לשאול את עצמכם אם אכלתם יותר מדי, תשאלו את עצמכם אם אכלתם מספיק.
כך תוכלו לנהל אורח חיים בריא שבו קצב חילוף החומרים עובד בצורה יעילה ומהירה השורפת את השומן במקום לאגור אותו.

בחן את עצמך - האם קצב חילוף החומרים שלך איטי?

  • האם אתם אוכלים קצת ולא מרזים?
  • האם אתם סובלים מכאבי בטן?
  • האם השמנתם באזור הבטן?
  • האם אתם חשים עייפות לאחר הארוחה?
  • האם אתם סובלים מעצירויות /שלשולים?
  • נפיחות בבטן?
  • גזים?
  • צרבות?
  • בחילות?
  • ריפלוקס?
  • האם אתם ישנים פחות מ- 7 שעות רצוף?
  • האם אתם אוכלים לפחות 4 ארוחות ביום?
  • האם יש לכם תשוקה עזה למתוק?
  • האם אתם בסטרס לעיתים קרובות?

אם עניתם תשובה חיובית(כמו כן) ל-2 שאלות לפחות מתוך 14 בסבירות גבוהה אתם סובלים מבעיה במערכת העיכול.

לקבלת פרטים נוספים ניתן ליצור איתי קשר או להשאיר פרטים.

צרו קשר ללא התחייבות

כתבות:

גורמים לשחיקת סחוס

מהם הגורמים לשחיקת סחוס בברכיים?

כאבים המתגברים בעמידה ממושכת, פעילות גופנית מאומצת, הליכה בעליה, עליה וירידה במדרגות ויכולים להיות מלווים בנפיחות ,מים בברך, וקושי בדריכה על הרגל. מהם הגורמים לשחיקת